torsdag 17 januari 2013

Nej till adoption som andrahandsval


Personer som har genomfört IVF bör inte tillåtas att adoptera oavsett resultatet av den assisterade befruktningen eftersom de bidrar till att göra adoptivbarn till andraklassens medborgare. Efter att jag läst ett flertal nummer av Att adoptera utgiven av adoptionscentrums framgår det att ett flertal familjer som valt att adoptera även har genomfört IVF. Det man kan se är hur det biologiska barnet ses som det fördelaktiga och eftersträvansvärda samtidigt som det adopterade barnet ses som andrahandsalternativet. Med den bakgrunden bör par som genomför IVF inte tillåtas adoptera då de bidrar till att göra de biologiska banden mellan barn och föräldrar till norm.

Personer son har genomfört IVF bör inte tillåtas adoptera då det kan skapa en känsla av att vara andrahandsalternativet hos den adopterade. Genom att tillåta adoption trotts att par genomfört IVF överordnar man det biologiska och gör det till norm. Carolina Jonsson Malm(2011) påvisar hur biologiska band mellan barn och föräldrar ses som det naturliga när det kommer till familjebildning, par som genomfört IVF och adopterar (re)producerar bilden av det adopterade barnet som det mindre önskvärda andrahandsalternativet.

Bilden av de biologiska banden mellan barn och föräldrar som det normala (re)producerar även tankar om familj där de individer som kan få biologiska barn ses som den ”riktiga” familjen(Jonsson Malm,2011). Det gör att adoption blir underordnat IVF och de familjer som väljer att adoptera utan att genomföra IVF ses som ”onormala” då det ”normala” är att försöka få biologiska barn innan man adopterar. Den ”normala” familjen underordnar andra former av familjesammansättningar (Spilker&Lie,2007), om par som genomför IVF tillåts adoptera vore det att (re)producera föreställningen om den ”normala” familjens överordning.

De som hävdar att det är bättre för ett barn att komma till ett par som genomför IVF än att inte bli adopterad fokuserar på barnets akuta direkta behov, behov som kan röra basala ting så som mat och husrum. De individerna tar inte hänsyn till de strukturer som finns och skapas genom att tillåta par som genomfört IVF adoptera samt den problematik som uppstår när barnet växer upp och identifieras som andrahandsvalet av samhället (Jonsson Malm,2011). Att argumentera för att det är bättre att komma till ett par som genomför IVF än att inte bli adopterad är att legitimera synen på en andraklassens medborgare.

Par som genomfört IVF bör inte få adoptera då de (re)producerar en bild av adoption som ett andrahandsval och biologiska barn som det naturliga och eftersträvansvärda, det medför även att andra familjeformer än kärnfamiljen ses som onaturliga om de inte kan få barn på ”naturlig” väg.

1 kommentar:

  1. Hej Robin! Vilka intressanta tankar du har skrivit ner. Jag håller inte med om det du säger, även om du tar upp ett intressant perspektiv på dessa frågor. Texterna är också väldigt välskrivna vilket jag verkligen uppskattar.

    Men jag tänkte ge min syn på saken. Först på "adoption är ingen rättighet". Det är det inte, men genom att ifrågasätta och säga att du inte vill att HBQT personer ska adoptera så gör det dem ännu mer marginaliserade. Normen i samhället är den vite heterosexuelle mannen. Vi som adopterade faller utanför denna norm, och det gör även HBQT personer. Även om adoptivbarnet kommer till en familj med heterosexuella föräldrar så kan det finnas andra faktorer som gör att barnet blir marginaliserat. Detta kan man aldrig styra över. Jag är själv adopterad och tycker precis som du att det är jobbigt med frågor om mitt ursprung och att man ibland inte blir sedd som svensk. Men likväl, så är jag tacksam över att ha fått växa upp här i Sverige. Jag hade inte velat växa upp i Indien, även om jag älskar Indien. Så hellre HBQTföräldrar i Sverige än gatubarn i Indien. För att problematisera det jag säger, jag har ingen aning om hur det är att vara gatubarn i Indien, eller att vara uppvuxen med homosexuella föräldrar. Så jag har ingen empirisk forskning som stödjer det jag säger hellre. Men min logik säger att mitt val skulle ändå ha fallit på HBQTföräldrarna. Så jag tänker att genom att låta HBQTföräldrar adoptera, så bidrar vi till att normen i samhället kan förändras. Jag anser att HBQTpar ska ha samma rätt att adoptera som heterosexuella par.

    Sedan, rätten till barn. Alla vill inte ha barn och det ska respekteras. I vissa fall, så adopteras barn för att föräldrarna inte kunde få biologiska barn. I vissa fall vill föräldrarna adoptera för att ge ett barn ett annorlunda liv, ett hem med en trygghet. Det finns mycket att diskutera här, men jag anser att adopterade barn ofta är lika efterlängtade som "biologiska barn". Det här gäller inte för alla, såklart. Men det finns också barn som föds "biologiskt" som kanske inte heller var förstahandsvalet. Det finns de, vars föräldrar kanske blev gravida av misstag. Jag ser inte oss adopterade som ett andrahandsval. Det är så olika, från liv till liv. Jag tycker också att de som genomgått IVF ska få möjlighet att adoptera om de vill det. Självklart, så ska de genomgå noggranna kontroller, som ska visa om de är lämpliga föräldrar, precis som alla andra.

    Nu hinner jag inte skriva mer, måste rusa. Men tack för dina texter. De fick mig att tänka i andra perspektiv med och det är viktigt det du tar upp.








    SvaraRadera